مبارزه برای عدالت و آزادی فلسطین اهرمی است برای آزادسازی تمام مردمان استثمارشده و محروم جهان

بیانیۀ مشترک اتحادیه‌های کارگری فلسطین خطاب به اتحادیه‌های کارگری سراسر جهان

در جریان انتفاضۀ دوم در ماه می 2021، جمعی از اتحادیه‌های کارگری فلسطین خواستار همبستگی بین‌المللی دیگر اتحادیه‌ها با مردم فلسطین شدند و از همتایان خود در سراسر جهان خواستند تا در این کارزار علیه شرکت‌هایی که به هر شکل به اسرائیل کمک می‌کنند بایستند. پس از خیزشی دیگر از مردم فلسطین در هفتم اکتبر و آغاز وحشی‌گری‌های بی‌پایان اسرائیل و اقدام به نسل‌کشی و جنایت علیه مردم فلسطین در غزه، بار دیگر این اتحادیه‌ها در فراخوانی که بر صنعت تسلیحات و شرکت‌هایی که در محاصره و اشغال فلسطین به دولت اسرائیل کمک می‌کنند تمرکز دارد، از هم‌طبقه‌‌ای‌های خود در سراسر جهان درخواست کمک کرده و اعلام کردند: مبارزه برای عدالت و آزادی فلسطین اهرمی است برای آزادسازی تمام مردمان استثمارشده و محروم جهان.

در زیر این فراخوان را می‌خوانیم:

درخواست فوری اتحادیه های کارگری فلسطین: «به همدستی ها پایان داده و تسلیح اسرائیل را متوقف کنید

اسرائیل در حالیکه 1.1 میلیون فلسطینی را در نیمۀ شمالیِ غزه به‌طور مداوم بمباران می‌کند، از آن‌ها خواسته تا این منطقه را تخلیه کنند. این اقدام بی‌رحمانه بخشی از طرح اسرائیل برای قتل عام شنیع و بی‌سابقۀ 2.3 میلیون فلسطینی در نوار غزه و پاکسازی قومی علیه آن‌ها است که با پشتیبانی تزلزل‌ناپذیر و مشارکت فعال ایالات متحده و  اکثریت کشورهای اروپایی انجام می‌شود. از شنبه ]22 مهر[ اسرائیل بدون توقف و با شدت غزه را بمباران کرده و عرضۀ سوخت، برق، آب، غذا و تجهیزات پزشکی را قطع کرده است. اسرائیل پیش از 2600 فلسطینی ـ شامل 724 کودک ـ را به قتل رسانده، تمام محله‌ها را ویران کرده، بسیاری از خانواده‌ها را نابود کرده و بیش از ده هزار نفر را زخمی کرده است. تا آنجا که برخی از کارشناسان قوانین بین‌المللی دربارۀ نسل‌کشی به دست اسرائیل هشدار داده‌اند.[1]

دولت راست‌گرای افراطی اسرائیل بیش از ده هزار اسلحه بین شهرک‌نشینان فلسطین اشغالی و کرانۀ باختری اشغالی برای تسهیل حملات در حال تشدید آن‌ها علیه فلسطینی‌ها توزیع کرده است. کشتارها و لفاظی‌های اسرائیل خبر از قصد آن‌ها برای اجرای روز نکبت دوم[2] و طولانی مدت می‌دهد، و این یعنی، اخراج هرچه بیشتر فلسطینی‌ها و ساختن «خاورمیانۀ جدید» که در آن فلسطینی‌ها تحت استیلا و انقیاد مداوم زندگی می‌کنند.

واکنش دولت‌های غربی حمایت تام‌ و تمام از دولت اسرائیل حتی بدون اشاره‌ای گذرا به قوانین بین‌المللی بوده است. این امر مصونیت اسرائیل را تشدید کرده و به آن اجازه می‌دهد بی هیچ محدودیتی جنگ و نسل‌کشی خود را ادامه دهد. فراتر از پشتیبانی‌های دیپلماتیک، دولت‌های غربی با ارسال تسلیحات به اسرائیل و حمایت از فعالیت شرکت­های اسلحه­سازی اسرائیلی درون مرزهای خود از آن پشتیبانی می‌کنند.

در‌حالی‌که اسرائیل کارزار نظامی خود را تشدید می‌کند، اتحادیه‌های کارگری فلسطین از اتحادیه‌های کارگری در سراسر دنیا و تمام مردم با وجدان می‌خواهند که به تمام شکل‌های همدستی با جنایت‌های اسرائیل پایان دهید ـ ما خواستار توفق فوری تجارت اسلحه، تامین مالی خرید سلاح و تحقیات نظامی با اسرائیل هستیم. اکنون زمان عمل است – زندگی فلسطینی‌ها در مخاطره‌ای جدی قرار دارد.

این نسل کشی و وضعیت اضطراری تنها با افزایش گستردۀ همبستگی بین‌المللی با مردم فلسطین، که ماشین جنگی اسرائیل را مهار می‌کند، قابل توقف است. در هر کجای جهان که هستید، ما برای انجام اقدامی فوری برای متوقف کردن تسلیح دولت اسرائیل و شرکت‌های درگیر در زیرساخت‌های محاصره به کمک شما نیاز داریم. ما برای این اقدام از کنش‌های پیشین به‌دست اتحادیه‌های کارگری ایتالیا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده و همچنین بسیج‌های بین‌المللی علیه حملۀ ایتالیا به اتیوپی در دهۀ 1930، دیکتاتوری فاشیستی در شیلیِ دهۀ 1970 و هرجای دیگری که همبستگی بین‌المللی وحشیگری استعماری را محدود کرده است، الهام گرفته‌ایم.

ما از اتحادیه‌های کارگری صنایع مربوطه می‌خواهیم:

  1. از ساخت سلاح‌هایی که به اسرائیل می‌روند را امتناع کنید.
  2. از حمل سلاح به اسرائیل امتناع کنید.
  3. این طرح‌ها را در اتحادیه‌های خود تصویب کنید.
  4. علیه شرکت‌هایی که در اجرای محاصرۀ غیرقانونی و وحشیانۀ اسرائیل مشارکت دارند، به‌ویژه اگر با موسسۀ شما قرار داد دارند، اقدام کنید.
  5. دولت‌ها را تحت فشار قرار دهید تا تجارت اسلحه با اسرائیل را متوقف کنند، دولت ایالات متحده را تحت فشار قرار دهید تا تامین مالی خرید اسلحه برای اسرائیل را متوقف کند.

ما در حالی این فراخوان را می‌دهیم که شاهد تلاش‌هایی هستیم که می‌خواهند همۀ شکل‌های همبستگی با مردم فلسطین را خاموش و خفه کنند. ما از شما می‌خواهیم، همان‌طور که اتحادیه‌های کارگری در طول تاریخ انجام داده‌اند، در برابر بی‌عدالتی ساکت ننشسته و عمل کنید. ما با این باور که مبارزه برای عدالت و آزادی فلسطین نه مبارزه‌ای محلی که مبارزه‌ای جهانی است این فراخوان را می‌دهیم. این مبارزه اهرمی است برای آزادسازی تمام مردمان استثمارشده و محروم جهان.

امضا کنندگان: فدراسیون عمومی اتحادیه‌های کارگری فلسطین (غزه): اتحادیه عمومی کارگران خدمات عمومی، اتحادیه عمومی کارگران شهرداری، اتحادیه عمومی کارگران مهدکودک، اتحادیه عمومی کارگران پتروشیمی، اتحادیه عمومی کارگران کشاورزی، اتحادیه کمیته‌های زنان فلسطین، اتحادیه کارگران چاپ و رسانه. فدراسیون عمومی اتحادیه های کارگری فلسطین (PGFTU)، اتحادیه عمومی معلمان فلسطین، اتحادیه عمومی زنان فلسطین، اتحادیه عمومی مهندسان فلسطینی، انجمن حسابداران فلسطینی. فدراسیون انجمن های حرفه‌ای شامل: انجمن دندانپزشکی فلسطین (مرکز اورشلیم)، انجمن داروسازان فلسطین (مرکز اورشلیم)، انجمن پزشکی (مرکز اورشلیم)، انجمن مهندسین (مرکز اورشلیم)، انجمن مهندسین کشاورزی (مرکز اورشلیم)، سندیکای دامپزشکان (شعبه اورشلیم). سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی، کانون وکلای فلسطین، انجمن پرستاری و مامایی فلسطین، اتحادیه کارگران مهدکودک، اتحادیه کارگران خدمات پستی فلسطین، فدراسیون اتحادیه‌های اساتید و کارمندان دانشگاه فلسطین، فدراسیون عمومی اتحادیه های کارگری مستقل‌ ـ ‌فلسطین، فدراسیون جدید اتحادیه های کارگری فلسطین، اتحادیه عمومی نویسندگان فلسطین، اتحادیه پیمانکاران فلسطینی، فدراسیون سندیکاهای متخصصان بهداشت، اتحادیه روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی فلسطین


[1] آمار فراخوان مربوط به چند روز پیش است، تا 27 مهر تعداد کشته‌ها بلغ بر 3500 نفر می‌شود و تعداد زخمی‌ها نیز به 13400 نفر رسیده است. همچنین اسرائیل اقدام به نسل‌کشی با بمباران بیمارستان المعدانی و قتل پیش از 500 نفر کرده است.  

[2] روز نکبت به چهاردهم ماه مِی 1948 اشاره دارد که که با بیرون راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمینشان، دولت اسرائیل تشکیل شد. طبق اعلام سازمان ملل روز نکبت، «روز آوارگی دسته جمعی فلسطینی‌ها از سرزمینی بود که قرار بود به اسرائیل تبدیل شود»، و موجب شد «۷۰۰ هزار نفر فلسطینی تقریباً یک شبه به پناهنده تبدیل شوند». اخراج مردم از شمال غزه یادآور این روز و اجرای برنامه‌ای مشابه به دست اسرائیلیها است.

مطالب مرتبط

اتحادیه‌های کارگری چگونه نسبت به جنگ در فلسطین واکنش نشان دادند؟
اعتراض اتحادیه‌های کارگری هند به روابط نزدیک دولت هند با اسرائیل
«همبستگی ما کارگران فراتر است از محیط کارمان و به آن سوی مرزها تا حمایت از فلسطین می‌رود.»